Veelgestelde vragen
We begrijpen je. Aan de start van een nieuw traject, of tijdens je behandeling, zit je met vragen over je gebit, onze behandelingen of over onze praktijk. Hier vind je alle antwoorden die je zoekt.
Alle vragen
Nee. Ons team is uitgebreid zodat we iedereen die zich aanmeldt snel kunnen adviseren en behandelen.
Kinderen, tieners en volwassenen zijn welkom voor een aangepaste orthodontische behandeling.
Nee. Iedereen is welkom voor orthodontisch advies of behandeling. De enige voorwaarde is een goed verzorgd gebit dat jaarlijks wordt nagekeken door je tandarts.
Ja, zeker! Als de gewenste tandverplaatsingen met transparante beugels mogelijk zijn, kan dat uiteraard.
Omdat we voornamelijk kinderen en jongeren behandelen, vinden bepaalde afspraken plaats tijdens de school- of kantooruren. Dit geldt voor:
- het eerste consult
- het verzamelen van gegevens
- het bespreken van het behandelplan
- het nemen van scans of afdrukken
- het plaatsen of verwijderen van apparatuur
- herstellingen
- regelmatige controles (ongeveer om de 1 à 2 maanden)
Op die manier kunnen we voor elke patiënt voldoende tijd voorzien en de kwaliteit van de behandeling waarborgen. Uiteraard ontvang je altijd een wettelijk afwezigheidsattest voor school.
Kan je een afspraak niet nakomen? Breng ons dan minstens 48 uur op voorhand op de hoogte, bij voorkeur telefonisch of via e-mail.
Onze orthodontisten zijn niet geconventioneerd. Betalen kan met Bancontact, Payconiq of cash.
Betalingen via overschrijving tijdens de behandeling vragen we vooraf te doen en een betalingsbewijs mee te brengen.
Ja, zeker! Controles en tandsteenreinigingen, in combinatie met een goede mondhygiëne, zijn noodzakelijk om je gebit gezond te houden en eventuele gaatjes vroegtijdig te kunnen herstellen.
Sommige orthodontische afwijkingen zijn het gevolg van of worden in stand gehouden door een foute positie van je tong in rust, bij slikken en spreken. Logopedie kan hierbij helpen.
Bij het plaatsen en verwijderen van een orthodontische beugel vragen we ouders of begeleiders om in de wachtruimte te wachten.
Na de behandeling roepen we hen er graag bij om samen alle belangrijke informatie te overlopen. Zo weten jullie precies wat er gebeurd is en waar jullie thuis rekening mee moeten houden.
Neem altijd eerst contact op met je tandarts. Die controleert of er tandheelkundige verzorging nodig is voordat wij met de orthodontische behandeling verder kunnen.
Bel ons zo snel mogelijk voor een tussentijdse afspraak. Wacht niet tot je volgende controle. Breng altijd het model mee waarop je beugel gemaakt is.
Is het elastiekje vlak voor je afspraak spontaan kwijt? Geen probleem, er is normaal genoeg ruimte om een bandje te plaatsen.
Is het elastiekje door jouw doen (bv. prutsen) verloren? Neem dan telefonisch contact op met de praktijk om te bekijken of het elastiekje eerder moet herplaatst worden.
Vaak blijft het blokje nog aan de draad hangen. Zo niet, bewaar het blokje goed en breng het mee naar de afspraak. We zandstralen en plakken het blokje opnieuw vast.
Als je het blokje kwijt bent, wordt een nieuw blokje aangerekend.
Neem contact met ons op voor een afspraak. We zetten het bandje weer vast.
Probeer de draad voorzichtig om te buigen of knip het uitstekende stukje af met een nagelkniptang. Je kan ook orthodontische was gebruiken als bescherming.
Blijft het prikken aanhouden? Neem dan contact met ons op.
Neem zo snel mogelijk contact met ons op om de retentiedraad opnieuw vast te zetten. Knip niet aan de draad en haal hem niet weg.
Als de draad loskomt, kunnen je tanden verschuiven.
Heb je ook een nachtbeugel? Draag die dan ook overdag om verschuiving te voorkomen.
Bel ons meteen voor een tussentijdse afspraak en breng altijd het model mee waarop je beugel gemaakt is.
Draag de vorige of de volgende aligner, afhankelijk van welke het dichtst bij de verloren of gebroken aligner ligt.
- Is het je volgende aligner? Draag deze dan langer.
- Is het je vorige aligner? Dan moet de ontbrekende aligner besteld worden. Neem direct contact met ons op. Een gescheurde aligner kan je blijven dragen.
Als een lijmbolletje loskomt, werkt de aligner minder goed op die tand. Het is belangrijk dat dit bolletje opnieuw wordt vastgeplakt.
Contacteer ons voor een afspraak.
Voor dringende gevallen kan je tijdens het weekend en op feestdagen tussen 10.00 en 12.00 uur terecht bij de wachtdienst orthodontie op het nummer 070 22 20 88.
Een andere vraag
voor ons?
Staat het antwoord op jouw vraag hier niet tussen?
Neem dan contact met ons op.